pondělí 27. dubna 2015

SKLENĚNÝ POKOJ

Nikdy jsem nebyla schopná vybrat nejkrásnější knihu. Většinou ve mě nejvíc zůstává ta poslední. A tahle poslední, ta ve mě zůstane ještě hodně dlouho.
Je o Brně, o prostoru, o lidskosti a nelidskosti o lásce a jejích podobách. Mockrát mi vyrazila dech, od první stránky, kdy se Frau Landauer vrací do Černopolní... Taky se takhle jednou budu vracet? Po dlouhé době? Budu ještě pořád znát ulice a jejich atmosféru, nebo si budu připadat cizí?

Od začátku je v knize skloňované, ohýbané a oslavované světlo. Já jsem nikdy nebyla s ničím, co se týká bydlení, tolik ztotožněná. Potřebuju k životu světlo, NAPROSTO NUTNĚ. Musím si vařit ranní kafe a dívat se z okna a vědět, že zrovna ten den bude nádherný. Musím mít radost a vylézt na balkon do ranního chladu s bosýma nohama a dívat se do světla, co mě nutí přivírat oči.

Když jsem se pokusila sepsat si priority kvůli bytu, bylo to na prvním místě. Světlo, světle žlutá a zvenčí záblesk zelené a taky oranžová a čistý prostor. Dál od těchto věcí se nejsem schopná dostat. Jsou příliš abstraktní ale zase tolik jasné! Budu muset dál přemýšlet a pátrat, z něčeho slevit (samozřejmě nemůžu slevit ze světla).

Možná jsem Skleněný pokoj neměla číst v době, kdy hledáme bydlení, nebo naopak, možná měla, to se teprve uvidí.



http://idsjmk.cz/img/right/vila_brno.jpg



Tu knížku Vám ale můžu jedině doporučit. Pokud znáte Brno trochu víc, budete s tam v duchu procházet, usmívat se nad německými názvy míst a příště se v Lužánkách projdete o to raději. Vzpomenete si na café Zeman, jak je nově otevřená a krásně nenápadně umístěná v parku.

Znáte historii, takže budete přesně vědět, co přijde a stejně Vás okupace zase rozesmutní. Nerozumím tomu, jak britský autor mohl ta místa a nás takhle vystihnout. Je to hrozně podobné, jako když se procházíte Brnem s Gertou Schnirch, ale Kateřina Tučková žije v jejím domě, ale jak to dokázal Mawer? Je mi to záhadou.

Přečtěte si tu knížku. Stojí za to.

http://www.elemfoto.estranky.cz/img/mid/3740/vila-tugendhat-vyhled-z-terasy-na-petrov-a-spilberk.jpg







4 komentáře:

  1. Nejsu Brňák, ale studuju tu už třetí rok a tak se snad i trochu vyznám :) Musím ale přiznat, že Skleněný pokoj mě obsahem nikdy nelákal. Asi si ho ale přečtu, zdá´se, že by mě fakt mohl bavit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemůžu jinak, než znovu doporučit. Jestli máte Brno ráda, něco pro sebe v té knize určitě najdete. A budu ráda, když se ozvete, jak to nakonec s Vámi a pokojem dopadlo.

      Vymazat
  2. knížka Skleněný pokoj je jedna z nejlepších , které sem četla, taky mě hodně ovlivnila, naštěstí sem bydlení nehledala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, vidíte. Ten článek je z období, kdy jsme byt hledali. Teď už nějakou dobu bydlíme a tak to můžu zhodnotit. Každopádně tahle kniha a pak ještě Prostory a dialogy Evy Jiřičné mi dost pomohly. Bydlíme spokojeně v prosvětleném bytě. Dali jsme si čas na hledání a našli něco, co nám vyhovuje.
      A ze Skleněného pokoje mám v sobě silný dojem ještě teď.

      Vymazat